Fysiske julekalendere vs. digitale julekalendere
Nu har internettet eksisteret i over 20 år. Det har i hvert fald været udbredt globalt så længe. I midten af 00’erne kom smartphonen og vi kan jo nærmest ikke forestille os hvordan det var dengang uden. Jeg gik på kostskole dengang og havde bare en telefon der kunne ringe og sms’e. Computer havde jeg også, men den blev primært brugt til at spille på.
Nu til dags foregår alt digitalt, men det er ikke alle ting der er lige fede at have digitalt.
Du kan gå ned i supermarkedet og finde en chokoladejulekalender, men du kan ikke spise din computer.
I årets Fakta julekalender har du mulighed for at gå online og deltage hver dag i december frem til d. 24. – Herinde kan du vinde fede præmier og de varierer fra dag til dag.
Den er bygget på den måde at jo flere dage du deltager, jo flere lodder modtager du til den samlede trækning af hovedpræmien.
Vi kender også alle sammen den famøse skrabe julekalender, hvor man hver dag skal skrabe for at se om man kan få 10 juletræer og vinde hovedpræmien på 1 mio. Kroner. – Det sker dog sjældent at man vinder meget mere end 50 kr.
Vi kan se for hver måned der går at virksomhederne rykker mere og mere på internettet. Det har sine fordele at have en webshop, for her skal du ikke på samme måde have udgifter til en butik hvor du fremviser dine ting. Ligeledes behøver du heller ikke nogen ekspedienter til at stå og vente på at der kommer kunder ind i butikken.
De har mange fordele. Du skal blot betale for et webhotel, et domæne og opsætning. Der er selvfølgelig lidt vedligehold, men ikke sammenlignet med en fysisk butik.
Derfor ser vi også mindre butikker rykke sammen i storcentre og det er blot skridtet før de måske helt forsvinder, for vi kan godt lide at få tingene leveret. Den eneste udfordring for webbutikker er det her med fragten.
Før i tiden kunne virksomhederne tilbyde gratis fragt til kunder, men nu er konkurrencen blevet så hård at det ikke længere er alle steder man kan få det. Alle mennesker kan oprette en webshop og starte med at sælge produkter, ligesom man også kan opsætte markedsføring der kører automatisk som man blot skruer op på. Man kan sætte den til at betale pr. Konvertering og udregne prisen på en konvertering. Derved kan man være sikker på altid at vinde penge frem for at tabe penge.
Julekalendere og konkurrencer
Som det ser ud lige nu, så er der ingen udsigter til at virksomhederne vil stoppe med at markedsføre sig via julekalendere og konkurrencer, for der er en grundlæggende regel i vores system der beskytter forbrugeren. Disse folk vil virksomhederne gerne ud og have fat i, og det kan de få via permissions. Via præmieudtrækninger kan man få folks tilladelse til at måtte markedsføre sig over for dem og det er mange penge værd for mig.